Sunday, 23 October 2011

POLLINATION

MISCONCEPT

clip_image002[8]


EXPLAINATION
During pollination, the pollen grain enters flower/pistil.
EXAMPLE
Student will imagine that the tube is already exist in the stigma like the plastic flag tube( permainan kanak-kanak) containing small round sweets.

image

TRUE CONCEPT
clip_image002[6]
EXPLAINATION
From the pollen grain, a pollen tube emerges and grows down to the flower carrying the male gametes.
In order to rebuilt the true concept in student understanding, teacher should show the diagram of growing pollen tube from pollen grain. Therefore, students can observe the growing process. Thus, the early misconception can be eliminated.

2 comments:

  1. Assalamualaikum....

    persoalan disini ialah bagaimanakah 'misconception' ini boleh berlaku???...pada pendapat saya ialah disebabkan masalah komunikasi semasa proses pengajaran dan pembelajaran... Komunikasi merupakan proses penyampaian mesej, samada lisan atau bertulis. Sekiranya mesej yang dihantar oleh penyampai dapat difahami maksudnya oleh penerima, maka komunikasi berkesan telah pun berlaku. Sebagai seorang guru, komunikasi lisan berlaku apabila guru sedang menyampaikan pelajaran atau arahan untuk menjalankan sesuatu tugas amali. Ketika guru menulis sesuatu di papan hitam atau lutsinar untuk kegunaan murid-murid, maka komunikasi secara bertulis telah diamalkan. Dalam situasi berkenaan, nyata bahawa kemahiran berkomunikasi amat penting bagi seorang guru untuk mewujudkan suasana pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.(Ee Ah Meng, 1996)....renung2kan...

    ReplyDelete