Membuat analisis dan menyenarai kemahiran-kemahiran utama yang pelajar perlu kuasai dalam topik kumpulan masing-masing.
Dalam subtopik pertama iaitu Bahan Radioaktif, pelajar perlu :
- kenalpasti bahan radioaktif dan beri contoh bahan radioaktif
- jelaskan proses penguraian radioaktif.
- namakan tiga jenis radiasi radioaktif dan berikan ciri-ciri ketiga-tiga radiasi tersebut.
- banding dan bezakan jenis radiasi radioaktif
- berikan maksud isotop dan contohnya.
- terangkan kegunaan bahan radioaktif.
ANTARA KEMAHIRAN PSIKOMOTOR YANG DAPAT PELAJAR PELAJARI IALAH :
- Guru akan menunjukkan video tentang bahan radioaktif dan kegunaan bahan radioaktif.
- Pelajar akan memerhati dan membuat nota ringkas di dalam buku.
Dalam subtopik kedua iaitu Penghasilan Tenaga Nuklear dan Kegunaannya, pelajar perlu :
- terangkan penghasilan tenaga nuklear melalui proses pembelahan dan penggabungan.
- nyatakan kegunaan tenaga nuklear.
- terangkan proses janakuasa elektrik daripada tenaga nuklear.
- jelaskan kesan penghasilan tenaga nuklear.
ANTARA KEMAHIRAN PSIKOMOTOR YANG DAPAT PELAJAR PELAJARI IALAH :
- membuat buku skrap
- melukis dan melabelkan gambar proses pembelahan dan penggabungan
- menulis nota ringkas.
- membuat satu model yang menunjukkan proses janakuasa elektrik daripada tenaga nuklear.
Dalam subtopik ketiga iaitu Keperluan untuk Pengendalian Bahan Radioaktif, pelajar perlu :
- nyatakan kesan radiasi radioaktif terhadap kehidupan.
- terangkan cara yang betul dalam mengendalikan bahan radioaktif dan bahan buangan radioaktif.
- jelaskan keperluan dalam mengendalikan bahan radioaktif dan sisa radioaktif dengan betul.
ANTARA KEMAHIRAN PSIKOMOTOR YANG DAPAT PELAJAR PELAJARI IALAH :
- Pelajar diberi artikel berkaitan kesan bencana daripada penghasilan tenaga nuklear.
- Pelajar akan berbincang di dalam kumpulan dan membentangkan hasil kerja mereka setiap kumpulan.
Di akhir topik ini pelajar perlu membuat peta minda/peta konsep untuk keseluruhan topik tenaga nuklear.
No comments:
Post a Comment